Kerjaya Hidupku


salam!
pernah tak korang dengar website ni


http://www.mycareerrx.com/my/career/matches/

x pernah?
xpe2,kat sini la aku nak terangkan pasal ape website ni
semalam time aku tgh search kerjaya2 yang aku minat kat internet
aku terjumpe website ni,sort of dia ada soalan survey,pastu nt dia bg tau carieer ape yang sesuai berdasarkan minat dan jawapan yang kita beri

aku rasa website ni bagus,untuk sesiapa yang still unsure dgn ape yang dia btl2 minat,why not give it a shot,try je kat website ni,sebab setiap kerjaya dia ada example video skali
dan untuk kes aku,bile aku jawab ni dia aku dapat


Interrior Decorator 96%
Fashion Designer 96%
Art Decorator 94%
Psychologist 92%
Dietician/Nutritionist 91%
Landscape Designer 90%
Graphic Designer 90%
dan lain2~






bile aku tgk result yang dia bg terbeliak mata aku O.O
dalam hati aku ckp "mana engineering?!?!?aku x sesuai sgt ke jd engineer??"
hahaa,aku tau benda survey2 ni x de la accurate mana,but still boleh jadik rujukan gak kalau still unsure bidang ape yang kita btl2 minat
hohh,terdetik gak dlm hati aku
tersilap langkah ke aku x pg tawaran ipta 2nd call kat terengganu tu dulu dalam bidang industrial design(universiti ape aku x igt,yg aku igt tmpt dia dekat dgn UMT,tmpt abg aku blaja,lol)
bidang aku amik pun time sekolah menengah,reka cipta,tp aku x pg sebab aku da rasa serasi dan boleh bawak kat matrik sini
xpe2,aku search lg kat website tu cube cari psl engineering ciri2 ape kena ada
tp tgk2 x de pun senarai dia,jd aku tgk yg plg hampir,iaitu architect
yg aku perasan aku lack dgn "critical thinking" dan "problem solving"
huahaha,x dinafikan,setakat ni aku mmg kekurangan dua skill tu,sebab math aku x mahir mana pun dulu
tp kalau dibandingkan dgn sekarang,aku rasa aku da steady kat subjek math,sebab aku da x main2 dah,cuma x confident je aku ada ke x skill "critical thinking" dan "problem solving" tu
xpe,boleh asah lagi otak aku ni kat matrik,huahaha

aku nak kerjaya bukan untuk "fame",tp da mmg minat,mmg la aku minat sangat kat bidang design2,infact,ramai orang yang suka kerjaya yang perlukan "creative mind" mcm design2 ni,tp x semestinya benda yang kita minat tu bagus,ayah aku biasa cerita psl kerjaya dia,secara x langsung buat aku minat kat bab2 engineering sebab aku da dgr byk cerita,nak jugak try handle2 projek ni,huahaha
then time aku survey2 university ape yang ada course aku nak,aku dah dpt choice course ape aku nak,sebab engineering ni ada banyak pecahan

ni antara pecahan dia kat Cairo universiti :


Aeronautical and Aerospace Engineering
Architectural Engineering
Biomedical Engineering and Systems
Chemical Engineering
Civil Engineering
Computer Engineering
Electric Power and Machines
Electronics and Communication Engineering
Engineering Mathematics and Physics
Irrigation and Hydraulics
Mechanical Design and Production
Mechanical Engineering
Mechanical Power Engineering
Mining, Petroleum and Metallurgical
Public Works
Structural Engineering


so far yang paling aku minat ialah architectural engineering
mmg menarik,tp aku masih lg kurang information psl bidang ni
yang aku faham takat ni dia sorta "make the design of the building to become real"
kiranya,interrior designer atau architect ni design,pastu dorang la bertanggungjawab untuk jadikan benda ni real untuk dibuat(kiraan,etc2)
negara yang aku tau active dgn benda ni ialah negara "china"
negara tu antara plg modern la architectural engineering dia,tgk stadium terbaru dorang time olimpik aritu(nest bird stadium eh nama dia?),tu semua ada pakai architectural engineering
lebih kurang mcm tu,aku masih perlu search lg info pasal kerjaya ni
dan ayah aku ada advice gak,tgk2 kat jobstreet untuk tgk kerjaya kita pilih ni besar x peluang pekerjaan dia,untuk keselamatan la(x sempat lg nak check,huahaha)
nak lebih jelas psl architectural engineering ni boleh tgk kat video dari university of Nebraska-Lincoln yang aku jumpe kat youtube ni