muka surat baru dalam kehidupan

salam
hari ni da masuk hari yang ke 5 aku berada di KMM(koleh matrikulasi melaka)
semniggu ni penuh dengan orentasi,so mcm biasa byk ceramah laa
mula2 aku ingat aku sorang2 kat sini x de mmb yang kenal
tp alhamdulillah,ramai budak sekolah yang sama tempat ni,ada dlm 5-6orang kat bahagian PST(1tahun),dan sama dengan aku PDT(2tahun),at least boleh tny2 kat dorang kalau ade ape2 yang tak tau
budak2 PDT tak ramai pun berbanding budak2 PST,budak2 PDT ada dlml 307orang gitu,57laki,lain2 perempuan,kitorang laki minoriti sni=__=" kalau budak PST lak semua 2000orang+ gitu,ramai
hari pertama khaleq da nampak aku,malam tu aku singgah bilik dia tgk dia blaja dengan roomate dia,tau laa cemana budak2 PST blaja sebab ramai ckp PDT boleh rilax2 lagi,but of course,walaupun senang sebab PDT baru 40% sukatan daripada PST,aku tanak leka2 dari awal,time tgk dorang belajar mmg focus la,tgk2 sklai nota dorang
roomate aku lak,pada mulanya ada dua orang je termasuk aku,pastu sorang daftar hari selasa,dan sorang lagi daftar ari rabu,cukup lah tu 4orang ahli
dari pagi,petang,malam penuh dengan sesi orentasi,hari khamis petang da majlis penutup jd malam tu free,aku dengan roomate aku,daus,hadi dan dino pergi round2 block kitorang
tgk budak2 kat tingkat 3 dan 4 belajar focus,sebab bulan 7ni dorang da exam da,bayangkan 1hari kalau tinggal da mcm tertinggal 1mgu pelajaran dah,so mmg kena betul2 budak2 PST,sama gak dengan PHT,jangan leka
malam khamis ada buat jumpe dengan budak2 EX-PDT,lebih kurang 17orang gitu yang dapat 4flate dlm exam dorang,tp bile dorang citer kat ktiorang dalam group,dorang pun sama cam kitorang time spm dulu subject2 science x de la hebat mana,c6,c5 camtu,ada yang 1-2a,tp bile kat sini dorang boleh berjaya,bile dengar tu naik la semangat
sedangkan ada ex-pdt yang dpt catchup kat sini dpt 4flat,apetah lagi aku laki,laki ada 9akal dan 1 nafsu,so insyaallah,aku akan cube yang terbaik
malam jumaat lepas maghrib ada tazkirah dari budak PST,nama dia,err...aku lupa
tp ceramah dia sememangnya bagus
aku nak kongsi la sikit untuk jadikan iktibar sama2

dia terangkan suruh jaga akhlak ,aqidah dan aurat
bagi yang lelaki mata tu kena jaga sebab dari ke mata turun ke hati,turun ke tangan,lepas tu phm2 je la ape jadi
kalau yang perempuan lak,bile ckp dengan laki jangan laa pelan atau ayu sangat
laki mmg cepat cair tuh kalau camtu,bahaya kalau da camtu
cakap dengan sederhana,jangan kasar sangat dan jangan lembut sangat,sederhana,lebe kurang mcm gaya laki cakap kontrol macho ahh gitu
bagi yang perempuan tu kalau boleh pakai la tudung,bukan paksa,tp kalau boleh,step by step cube sikit2,kalau kita tahan dengan panas,nt lama2 biasa
panas kat dunia ni sementara kalau akhirat selamanya,ingat
pastu katakan mmb ada buat salah ke atau ape2,nasihat dengan lembut tapi tegas
kalau tengking tak tentu pasal terasa nt orang tu
kita dalam menuntut ilmu,kena berkorban sikit
banyak pengorbanan kita perlu buat,pengorbanan tak nak couple2,pengorbanan nak blaja sungguh2,dan lain2
sebab rasulullah s.a.w da banyak berkorban untuk umatnya
kalau boleh kita pun berkorban la sikit untuk berjaya ni

anyway,aku rasa tu saja dulu aku nak bercerita
kepada mmb2 aku yang lain,marilah kita sama2 amik iktibar,cube sedikit demi sediikit
insyaallah boleh berjaya,allah tak kan ubah nasib seseorang tu kalau dia sendiri tak nak ubah,so belajar rajin2
kat sini pun,pensyarah2 cakap biasanya budak2 PDT biasanya rendah diri sebab dorang anggap dorang tak seberapa berbanding budak2 PST setahun,tp tahun lepas best student dalam matrikulasi malaysia daripada budak PDT,so kenapa nak rasa malu?kalau belajar betul2 insyaallah boleh
sama gak kat mmb2 aku yang lain,tak kesa korang belajar kat mana2,ingat jangan leka,jangan hampakan lagi harapan ibubapa lagi
dan kepada yang sesiapa yang tak biasa duduk asrama tu jangan mudah terpengaruh dengan roomate kalau tak ngam atau sengaja ikut2 orang sebab nak masuk satu2 geng tu
jadi je diri sendiri,insyaallah ada la tu mmb yang ngam tu
aku alhamdulillah,roomate semua sekepala,pegi mana2 sama2,cuma next week je la lain2,sebab kelas lain2
hahahaha
okk,sampai sini saja dulu,kalau ade ape2 just contact je aku melalui handphone aku
ni aku kat library,skarang ni tak ramai sebab PST kat kelas2/kuliah,jap lagi ramai la
ape2 pun,semoga kita semua berjaya,dan kalau boleh kat dekat2 kan diri dengan allah,pergi surau selalu atau banyakan buat solat2 sunat
kk,salam!

One Response to “muka surat baru dalam kehidupan”

  1. i.a.m.r says:

    salam...
    kim!!
    kim mne menghilang??
    npe x ckp dpt pdt??
    tahniah k??
    npe cntct xdpt??
    da tuka num eh?
    gud luck k?
    pdt x semestinye xleh berjaye..
    ex-pdt kt sini sume pandai2..
    dorg boleh jer berjaye walaupun spm x seberapa..
    insyaallah,klu niat btul...pasti akan berjaya..